Sollicitanten worden helemaal gek. Zit je zonder baan en ook nog eens in een rottijd, kun je niet eens meer de baan vinden die bij je past.
Stel je voor je bent je de afgelopen paar jaar commercieel binnendienst medewerker geweest en je wilt graag een stap maken richting de buitendienst. Vanzelfsprekend gaat deze persoon zoeken op termen als: accountmanager, relatiebeheerder, accountmanager buitendienst, buitendienst medewerker, commercieel medewerker buitendienst. Vanuit deze zoekopdrachten zullen op vacaturebanken en linkedin meerdere vacatures naar boven komen, maar door een oneindige verscheidenheid van vacaturetitels, blijft meer dan de helft ongezien.
Dit komt omdat er vele termen rondzwerven zoals: Outside sales employee, Sales Consultant, Sales manager, Sales Ninja, New business consultant, International Key accountmanager en King of Sales. En ja, ik heb ze allemaal voorbij zien komen.
Sommige termen dekken zelfs een hele andere lading en associatie met andere functie inhoud! Het “verfancy’en” van je vacaturetitel kan dus ook je vindbaarheid en aantrekkelijkheid erg beperken. Zelfs zo erg, dat zelf sollicitanten niet meer weten, waar ze nu moeten beginnen met hun zoektocht.
Dus beste Chief happiness officer, HR Goeroe, HR koningin, Happiness Manager en Wervingsninja, laten we stoppen met het geven van rare vacature titels en laten we mensen helpen met hun zoektocht naar een nieuwe baan in plaats van het nóg lastiger maken.
Natuurlijk kan je ook op een hele andere manier werven, dat wordt de volgende update;)