Regelmatig zie je het voorbij komen in vacatureteksten; “We hebben een levertijd van 3 dagen”, “we hebben een goede klantenservice”, “onze specialisten staan altijd met raad en daad voor u klaar”. Teksten die potentiële klanten wellicht enthousiasmeren, maar vinden sollicitanten dit interessant? Hoe staat het met je werkgeversmerk? Weten sollicitanten jou net zo makkelijk te vinden als jouw klanten?
Als bedrijf wil je toekomstbestendig zijn. Niet alleen op het gebied van je business, maar ook op het gebied van je mensen. Je wilt de juiste mensen behouden en de juiste mensen aantrekken. Natuurlijk is het fijn dat je kwaliteit levert, snel schakelt met klanten en je klanten voorziet van een totaaladvies, maar wat zorgt ervoor dat jouw mensen dat voor elkaar kunnen krijgen?
Komt dat bijvoorbeeld door jouw focus op talentontwikkeling, investeringen in technologie, werkgeluk, vitaliteit of wellicht een combinatie. Laat jouw mensen en potentiële collega’s zien, wat jij als werkgever te bieden hebt en ook niet te bieden hebt. Vertel het eerlijke verhaal en uit dit. Niet alleen wanneer er sprake is van een vacature, maar laat continu zien wat voor werkgever je bent.
Je wilt dat potentiële klanten het eerste aan jou denken als ze jouw dienst/product nodig hebben en dit wil je natuurlijk ook bereiken bij toekomstige collega’s. Je wilt als eerste in hun hoofd opkomen, wanneer zij op zoek gaan naar een nieuwe werkgever.